بررودکریز

ساخت وبلاگ

 

همراه با خاطرات؛ هیچ وقت فکر نمی‌کردم وارد کار قضایی بشوم

1395/1/16 دوشنبه

 
اشاره:حجت الاسلام والمسلمین علی اسماعیلی، رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح استان خراسان رضوی، به عنوان مدیر نمونه سازمان قضایی نیروهای مسلح معرفی شده است.

وی در روستای کریز از بخش کوه‌سرخ شهرستان کاشمر متولد شده و 60 سال سن دارد. پای گفت و گوی این مدیر با سابقه سازمان که دارای تألیفات دلنشینی است، نشستیم.

مسیر طلبگی را از کجا آغاز کردید؟
بسم ا.. الرحمن الرحیم. با درود به ارواح پاک طیبه شهدا، روح بلند امام امت و آرزوی طول عمر و سلامتی برای مقام معظم رهبری، انتظار و تقاضای فرج برای امام زمان علیه‌السلام؛ مشوق بنده در این زمینه جناب ابوی بودند که علاقه شدیدی به روحانیت داشتند. با این که خودشان کشاورز بودند و فقط در حد خواندن و نوشتن سواد داشتند، اما خیلی به روحانیت و طلاب علاقه داشتند و از همان ابتدای دوره ابتدایی بنده را به این امر تشویق می‌کردند. در این بین هم بعضی از معلمان دوره ابتدایی نقش مؤثری داشتند. به عنوان مثال مرحوم جناب انصاری معلم سال ششم ابتدایی، بنده را خیلی تشویق و ترغیب به ورود به حوزه کرد.

در کدام حوزه‌های علمیه درس خوانده‌اید و از محضر چه اساتیدی بهره برده‌اید؟
اولین حوزه علمیه‌ای که وارد شدم، حوزه علمیه‌ی کاشمر بود که در دوره ی قبل از انقلاب به برکت حضور مرحوم آیت‌ا... سعیدی یکی از بهترین حوزه‌های علمیه‌ی کشور بود. علاوه بر دروس حوزه، ایشان طلبه‌ها را موظف کرده بودند که هر روز یک مسئله را فرا بگیرند و یک صفحه نیز از گلستان سعدی و بعد کلیله‌ودمنه به عنوان مشق بنویسند.  هر ماه نیز امتحانی از همان 30 مسئله‌ و مشق‌های نوشته شده می‌گرفتند و پرداخت شهریه‌ی ایشان منوط به قبولی در همین آزمون بود. اساتید دیگری هم در آن حوزه بودند، مثل مرحوم حاج‌آقای مدرسی، مرحوم آقای شریعتی مه‌ولاتی و مرحوم آقای نبوی. بعد از گذراندن سطوح مقدماتی در آن حوزه، عازم قم شدم. آنجا هم شرایط خودش را داشت. از اساتید متعددی در آنجا استفاده کردیم از جمله حضرت آیت ا... مکارم شیرازی، حضرت آیت‌ا... فاضل لنکرانی و حضرت آیت‌ا... خزعلی.

کدام استاد بیشترین تأثیر را بر زندگی شما گذاشتند؟
البته همه‌ی اساتید تأثیر خودشان را داشتند، علت هم این بود که بین شاگرد و استاد در حوزه علمیه، یک ارتباط عاطفی و دینی وجود دارد و ما استاد را به عنوان کسی که به او اعتقاد داشتیم انتخاب می‌کردیم و طبیعتاً بر ما اثر می‌گذاشت. منتهی شاید بیشترین اثر را در جهات متعدد و مختلفی از جمله سیاسی، اعتقادی، انقلابی و حتی مادی از مرحوم آیت‌ا... مشکینی گرفتم. واقعاً زندگی ایشان درس بزرگی برای طلابی بود که در قم زندگی می‌کردند.

چه شد که وارد کار قضایی شدید؟
شاید یکی از کارهایی که هیچ وقت فکر نمی‌کردم وارد آن بشوم، همین کار قضایی بود. پس از پیروزی انقلاب اسلامی، در قم اعلام کردند که به تعدادی از طلاب برای تبلیغ مسائل فرهنگی در دبیرستان‌ها و مراکز فرهنگی آموزش عالی احتیاج دارند. بنده و تعدادی از دوستان ثبت‌نام کردیم و از اولین شاگردان مدرسه عالی طلاب قم و بخش فرهنگی و تربیتی آن بودیم. از بین شرکت‌کنندگان، گروهی را بر مبنای معدل انتخاب کردند تا بعد از چند ماه آموزش، جذب آموزش و پرورش شوند و بنده هم جز آن گروه بودم. آموزش‌ها را تا خرداد ماه سال 60 گذراندیم و قرار شد که از مهر ماه همان سال در مدارس تقسیم شویم. در وقفه چند ماهه ای که بین اتمام آموزش تا زمان تقسیم به وجود آمد، چند نفری از جمله جناب آقای صدر دادستان وقت سپاه پاسداران از طرف شهید بهشتی به مدرسه عالی طلاب آمدند و عنوان نمودند که احتیاج شدیدی به طلاب در مسائل قضایی دارد و از روحانیون خواستند که با آنها همکاری کنند. بنده، حاج‌آقای فراتی و حاج‌آقای شفیعی، قول دادیم که سه ماه تابستان را به دستگاه قضایی کمک کنیم و بعد از آن هم وارد کار فرهنگی در آموزش و پرورش شویم. بعد از تقسیم، من به مشهد مقدس آمدم و بعد از پایان سه ماه تابستان، به دلیل تحرکات و ترورهای منافقین و نیاز شدیدی که به حضور روحانیون در دستگاه قضایی وجود داشت، باعث شد که از آموزش و پرورش جدا شویم و در دستگاه قضایی باقی بمانیم.

اولین روزی که پشت میز قضاوت نشستید چه احساسی داشتید؟
برای ما بسیار کار سختی بود که بخواهیم در مورد افراد قضاوت بکنیم. البته آموزش‌هایی هم که دیده بودیم کامل نبود. قانون هم در آن روز وجود نداشت. ما بودیم و کتاب تحریرالوسیله امام(ره) که باید خودمان از این کتاب و مبانی فقهی آن مسائل را استخراج و مورد استفاده قرار می دادیم و کار بسیار سختی بود.
البته همین الان هم این کار سختی است، یعنی سختی و دشواری قضاوت بین افراد از همان ابتدا تاکنون فرقی نکرده است. یعنی همان حساسیت و همان سختی که در روز اول قضاوت احساس می‌کردیم، امروز هم هر لحظه و هر دقیقه همان احساس را داریم. چون کار بسیار خطیری است و از خداوند متعال می‌خواهیم که در این راه به ما کمک کند.

شما در عرصه تألیف نیز دستی بر آتش دارید و تاکنون چند کتاب از شما منتشر شده است. چه شد که به این فکر افتادید؟
قبل از پیروزی انقلاب، طلاب کاشمری جلسه‌ای داشتند که بنده چند مقاله در آنجا عرضه کردم و مورد تشویق و ترغیب دیگران و مسئول آن جلسه قرار گرفت. بعد از پیروزی انقلاب هم در مقاطع مختلفی علاقه‌مند بودم که مطالبی را جمع‌آوری کنم و بنویسم.  اولین کتابی که شروع به نوشتن آن کردم،  خاطراتی بود از برهه زمانی جریان 19دی در قم و اهانتی که به حضرت امام شد و رفت‌وآمدی که طلاب به منزل مراجع به عنوان همدردی و ابراز تنفر از دستگاه و رژیم شاه داشتند که در بازگشت از منزل یکی از مراجع، مورد تعرض مأمورین قرار گرفتیم و تعدادی از طلاب به شهادت رسیدند و خاطرات دیگری که مربوط به قبل و بعد از پیروزی انقلاب است. با خودم گفتم که حیف است این وقایع مکتوب نشود، چون من شاهد عینی بسیاری از آن جریانات بودم لذا کتاب «خاطرات زیبا» را نوشتم. البته نقص‌هایی دارد و باید کامل شود. بعد از آن هم به دلیل این که خداوند سفرهای متعددی زیارت حرمین شریفین را نصیب بنده کرده است، در آن سال‌های اول که کتاب جامع و مدون و قابل استفاده در زمینه حج وجود نداشت مطالب مختلفی را از کتب متعدد جمع‌آوری کردم و به این فکر افتادم که آنچه را مورد نیاز یک زائر یا روحانی کاروان از همان ابتدای ورود به سرزمین مکه و مدینه است، در قالب کتابی با عنوان «حرمین شریفین» منتشر نمایم.
همچنین در اولین سفری که به عتبات عالیات مشرف شدم دوباره همین نیاز را احساس کردم. لذا با موضوع معرفی کربلا، نجف، سامرا، کوفه و شخصیت‌ها و مکان‌های مختلف مذهبی کشور عراق، کتابی را تألیف کردم.
در حال حاضر هم اگر فرصتی باشد علاقه‌مند هستم که کتب دیگری را در این زمینه بنویسم و به تمامی خدمت‌گزاران اسلام و مسلمین تقدیم کنم.

مهم‌ترین دستاوردهای سازمان قضایی استان را چه می‌دانید؟
تقریباً می‌شود گفت که به برکت مدیریت واحد و برنامه ریزی مناسب و نظارت‌های مختلف و متعددی از جمله بازرسی خوداتکایی و برنامه‌هایی که برای آموزش پیش‌بینی کرده‌اند و از استان‌ها مطالبه می نمایند، دستاوردها در همه‌جا یکسان است.
با توجه به این برنامه‌های مدون، همراه با تلاش و کوششی که قضات و کارمندان سازمان قضایی استان خراسان رضوی داشته‌اند، شاهدیم که آمار پرونده‌های وارده از سال 74 تاکنون کمتر از نصف شده است که این دستاورد بزرگی است و مرهون خدمات همکاران محترم قضایی و کارمندان و تعاملی است که با نیروهای مسلح داشته‌ایم و داریم.

یکی از شاخص‌های انتخاب جناب عالی به عنوان مدیر نمونه، نظارت بر عملکرد کاربران سمپ (CMS) بوده است. در این‌باره توضیح دهید.
سابقاً در سازمان قضایی خراسان رضوی با توجه به گستردگی و تعداد فراوان پرونده‌ های موجود، دو تا سه کارمند در فضای بزرگی، کار پیدا کردن سوابق را برعهده داشتند و کارت‌ها را یک‌به‌یک بررسی می‌کردند تا سوابق را بتوانند اعلام کنند. ابتدا وقتی مسئله استفاده از فناوری در سازمان‌های قضایی مطرح شد، هرچند امکاناتی نداشتیم، از سربازان باسواد پس از آموزش اولیه استفاده کردیم و توانستیم حدود 150 هزار پرونده قدیمی را وارد رایانه کرده و سیستم کارتی را جمع‌آوری کنیم. به همین شکل برنامه‌های بعدی سازمان را پیش بردیم و گسترش دادیم. علاقه‌ای که خود من به استفاده از رایانه و فناوری های جدید داشتم، باعث شد که به این بخش توجه بیشتری شود. بعد از این که در سراسر استان‌ها، برنامه منظم‌تر پیاده شد، باز هم افرادی را مسئول کردیم که در بخش دادسرا و دادگاه به‌طور مجزا سرکشی کنند و جلسات متعددی را با کاربران گذاشتیم و شکر خدا الان هم می‌توانیم بگوییم که در حد مطلوبی از سامانه سمپ بهره می بریم. اکثر قضات دوره‌های تخصصی استفاده از رایانه را ندیده‌اند ولی با جدیت و علاقه توانستند در کنار کار قضایی بر کار رایانه مسلط شوند و الان در همه شعب دادگاه‌ها و دادسرا استفاده کاملی از سامانه سمپ صورت می گیرد.

چه اقداماتی برای آموزش مطلوب کارکنان سازمان قضایی استان صورت گرفته است؟
از همان ابتدایی که بنده وارد کار قضایی شدم، بحث آموزش را همواره مورد توجه قرار دادم. اوایل که حجم کار کمتر بود، هر روز نیم‌ساعت کلاس داشتیم که تا به امروز استمرار داشته است. در حال حاضر که نگاه می‌کنم می‌بینم که واقعاً فوائد مختلفی در این کلاس‌ها وجود داشته است. مثلاً ما توانسته‌ایم در جلسات صبح‌مان، کل «کتاب‌القضا» تحریرالوسیله امام(ره) را در جمع کارکنان بخوانیم یا کل قوانین مصوب، مانند قانون مجازات اسلامی، آئین دادرسی کیفری 1290 یا آئین دادرسی مدنی را در همان جمع مرور نماییم. علاوه بر این،‌ روایاتی از کتاب «مواعظ العددیه» آیت‌ا... مشکینی و جلد هشتم بحار در باب زیارات نیز من باب تذکر در اول کلاس ها خوانده شده است. کار دیگر ما در این جلسات صبح، برگزاری جلسات قرائت و تفسیر نهج‌البلاغه است که یک دوره کامل خوانده‌ایم و الان در دور دوم و در خطبه شصت این کتاب شریف هستیم.
کلام ائمه نور است. کَلامُکُمْ نُورٌ وَ أَمْرُکُمْ رُشْدٌ وَ وَصِیَّتُکُمُ التَّقْوَى وَ فِعْلُکُمُ الْخَیْرُ وَ عَادَتُکُمُ الْإِحْسَانُ وَ سَجِیَّتُکُمُ الْکَرَمُ.
نسبت به آموزش های اداری هم اهتمام به عمل آمده است. در زمینه کار با سمپ هم کلاس‌های متعددی با بهره‌گیری از اساتید مجرب به صورت خصوصی و عمومی برگزار شده است لذا اگر پیشرفتی در بین نیروها دیده می‌شود به خاطر آموزش های مستمری است که هنوز هم ادامه دارد.

تکریم ارباب رجوع از چه لحاظ اهمیت دارد؟
تکریم ارباب رجوع یکی از آموزه‌های دینی ما است. در روایت داریم: «سید القوم خادمهم.» یعنی آقای مردم، خادم آن‌هاست. یا فرمایش امام راحل که ‌فرمودند: من خادم مردم هستم و خوشحال‌تر می‎‌شوم که به‌جای رهبر به‌من خادم بگویید. خوب این آموزه‌ها و روایات متعددی که از معصومین علیهم‌السلام وجود دارد سرمنشاء همه افکار و اندیشه‌های ماست و باعث می‌شود که به ارباب رجوع خدمت کنیم. از معصوم علیه‌السلام نقل شده است که خدمت به مردم، حتی از طواف خانه خدا و از زیارت بیت‌ا... الحرام افضل است. اگر به این‌ها دقت کنیم ضرورت تکریم به ارباب رجوع را می‌فهمیم و عمل می‌کنیم. بنده می‌توانم به جرأت بگویم که در طول خدمتم از اول ورود تا الان، هیچ‌موقع برخورد تندی با ارباب‌رجوع و مراجعه‌کنندگان نداشته‌ام.

خاطره ای هم در این زمینه دارید؟
خاطرات فراوانی در این زمینه وجود دارد. در سال‌های اول انقلاب که منافقین تحرکات فراوانی داشتند، فردی را دستگیر کرده بودند که تعدادی نارنجک از جبهه آورده و پنهان کرده بود. احتمال وابسته بودن این فرد به منافقین زیاد بود. نیروهای اطلاعات سپاه مشغول کار بر روی وی بودند. بعداً متوجه شدیم که برادر شهید است. پدرش که پیرمردی بود، به دادسرا آمده بود و به دادیار پرونده گفته بود: می‌خواهم پسرم را آزاد کنم. دادیار پرونده به وی گفته بود که آزادی پسر شما فعلاً امکان ندارد و باید مراحل تحقیقات کامل شود. دوباره درخواستش را تکرار کرده بود و گفته بود که آمده‌ام تا پسرم را به مراسم عروسی‌ای که در پیش داریم، ببرم. پس از اینکه جواب منفی شنیده بود، خیلی ناراحت به اتاق بنده که دادستان وقت بودم آمد. ایستاد و شروع کرد به فریاد زدن و اهانت کردن، به طوری که جمع زیادی از کارکنان جمع شدند و به من اشاره می‌کردند که ایشان را ببریم و من پاسخ می‌دادم که صبر کنید. من فقط سکوت کردم و به حرف‌هایش گوش دادم. وقتی همه‌ی حرف‌هایش تمام شد، با خونسردی به ایشان گفتم: «ببینید پدرجان، اگر شما یک فرزندت را فرستادی به جبهه و به شهادت رسیده است، برای رضای خدا و کمک به نظام مقدس جمهوری اسلامی بوده است. اگر ما یکی از فرزندان شما را بازداشت کردیم با توجه به جوی که در مورد منافقین وجود دارد، جهت روشن شدن این موضوع است که خطری برای نظام و خانواده شهدا پیش نیاید.» وقتی من با آرامش به ایشان این جملات را ‌گفتم، انگار با یک کاسه آب سرد، شعله غضبش خاموش شد و آمد جلو و خودش را بر روی پای من انداخت که ایشان را بلند کردم صورتش را بوسیدم و همه‌ی کارکنان هم با مشاهده‌ی این لحظات منقلب شده بودند. سپس گفت که دیگر حرفی ندارم و یقین پیدا کردم که این نظام، نظامی اسلامی است و شما دارید برای رضای خدا کار می‌کنید و دیگر برای آزادی فرزندم مراجعه نخواهم کرد و تا هر زمانی که صلاح می‌دانید وی را نگهداری کنید. خوب ایشان می‌توانست با ناراحتی آنجا را ترک کند و همه جا علیه نظام و انقلاب حرف بزند اما وقتی که با این آرامش با وی برخورد صورت گرفت، به فردی تبدیل شد که هرجا می‌رفت از دادگاه و قضات ما همچنین نظام مقدس جمهوری اسلامی تعریف می‌کرد.

اخلاق و حٌسن سلوک با کارکنان به نظر شما چه جایگاهی در سیستم اداری دارد؟
در سیستم اداری سازمان قضایی ضمن رعایت سلسه‌مراتب که لازمه‌ی هر سیستم اداری است، روابط عاطفی حاکم است. همه با یکدیگر دوست و رفیق هستند و شبیه یک خانواده، هرکسی وظیفه‌ و جایگاه خودش را دارد و این جای خوشبختی است که برخلاف بعضی از ادارات، اداره‌ای داریم که خداوند متعال نعمت محبت را بر ما حاکم کرده است.

به منظور آشنایی نیروهای مسلح با قوانین جدید، چه اقداماتی توسط سازمان قضایی استان صورت گرفته است؟
قبل از اجرایی شدن آیین دادرسی جدید، ما کلاس های متعددی را به صورت منظم و دسته‌بندی شده برای نیروهای مسلح اعم از سپاه، ارتش، نیروی انتظامی و وزارت دفاع و در بخش‌های مختلفی مانند حفاظت‌، بازرسی و قضایی و عقیدتی- ‌سیاسی‌ برگزار کردیم. حتی با خود فرماندهان نیز جلساتی برای آشنایی با قوانین جدید نیروهای مسلح تشکیل دادیم چون آن‌ها هستند که باید بسیاری از این موارد را اجرا کنند. علاوه‌ بر آن، ما جلسات مستمری با روسای حفاظت‌ اطلاعات‌ و مسئولان بازرسی و ‌قضایی یگان های مسلح  استان هر دو ماه یک‌بار داریم که سابقه ای بیش از 25 سال دارد و هرگز هم قطع نشده است.
در جلساتی که با مسئولان بازرسی و ‌قضایی پیرامون قانون مجازات جرایم نیروهای مسلح داشتیم، سه یا چهار ماده مطرح می شد و حاضران می‌بایست مقاله‌ای پیرامون آن مواد ارائه کنند که خودش زمینه‌ی رقابت سالمی را ایجاد کرد. اگر آن مطالب را جمع‌آوری کنیم و در قالب یک کتاب چاپ نماییم می توان بگویم که بهترین شرح قانون مجازات جرایم نیروهای مسلح، همان مقالاتی است که این عزیزان نوشته‌اند. همین کار را از ابتدا تا انتها راجع به قانون نظام وظیفه و قانون جرایم رایانه‌ای و دادرسی الکترونیک را انجام دادیم. این جلسات کماکان استمرار دارد و امیدواریم بتوانیم قوانین متعدد و مختلفی را در این مجامع ان شا ا... مورد تجزیه و تحلیل و بررسی و آموزش قرار دهیم.

در بین قضات سازمان قضایی خراسان رضوی نام افراد متعددی به چشم می خورد که سابقه مدیریتی  در استان های دیگر دارند. دلیل آن را چه می‌دانید؟
دلیل آن وجود پربرکت امام رضا علیه‌السلام است. به برکت وجود ایشان تعداد فراوانی از نیروهای مستعد در این استان وجود دارد که مشهد را به عنوان محل سکونت انتخاب کرده‌اند. جالب است بدانید، تعداد فراوانی از مدیران استان و فرماندهان ارتش، نیروی انتظامی، سپاه و... که اهل مشهد هم نیستند وقتی بازنشسته می‌شوند معمولاً مشهد را ترک نمی‌کنند و در مجاورت حرم امام رضا علیه‌السلام باقی می‌مانند. تعداد زیادی از قضات شریفی که در سازمان خراسان رضوی حضور دارند، به عنوان دادستان یا رئیس سازمان در استان‌های دیگر مشغول خدمت بوده‌اند ولی سعی کردند در نهایت، خودشان را به مشهد مقدس برسانند و در جوار علی‌بن‌موسی‌الرضا علیه‌السلام خدمت کنند. کسی که در استان دیگری دادستان بوده، ترجیح می‌دهد که در مشهد باشد ولو به عنوان دادیار. یا کسی که رئیس سازمان بوده، اینجا به عنوان دادرس خدمت می‌کند.

خادمی آقا علی‌بن‌موسی‌الرضا علیه‌السلام چه حال و هوایی دارد؟
البته همه‌ی ملت شریف ایران و شیعیان بزرگوار و مردم مشهد را خادم علی‌بن‌موسی‌الرضا علیه‌السلام می‌دانم اما به صورت خاص خداوند متعال این محبت را عنایت فرمودند و بیش از بیست و دو سال است که این افتخار نصیب بنده حقیر شده است. هر هشت شب، یک شب نوبت کشیک حرم بنده است. شبیه اعتکاف و تشرف به مکه است. در آن لحظات، انسان از تمام مسائل بیرونی جدا و در حال و هوای دیگری است. ما روزشماری می‌کنیم که روز یا شب کشیک فرابرسد. وقتی که وارد حرم می‌شویم، معمولاً تلفن همراه را خاموش کرده و در کمد قرار می‌دهیم. حال و هوای خاصی است، مخصوصاً اوقاتی که نعمت مضاعفی شامل حالمان شود، مثل شستشوی اطراف ضریح مطهر. وقتی همه زائرین رفتند و حرم خلوت شد ما هستیم و ضریح مطهر امام‌رضا علیه‌السلام. بهترین اوقات زندگی ما، همان زمانی است که در خدمت حضرت، خادمی ایشان را انجام می‌دهیم. به غیر از پدر و مادر و نزدیکان، گاهی به نیابت از همه افرادی که نامشان در لیست تلفن همراهم است، دو رکعت نماز زیارت می‌خوانم. همچنین به نیابت از بقیه‌ی دوستان، چه آن‌هایی که در قید حیات هستند و چه آن‌هایی که دست‌شان از این دنیا کوتاه شده است، دعا و زیارت می‌کنم.

بهترین دوران خدمتی شما در کجا بوده است؟
من در بیشتر استان‌ها خدمت کرده ام، مخصوصاً مناطق جنگی. مدتی هم دادستان نظامی استان سیستان‌وبلوچستان و رئیس سازمان قضایی استان مازندران بوده ام. در همه‌ی این مناطق، خدمت لذت‌بخش و شیرین بوده است. گاهی ممکن است عوارض و تلخی‌های بوده اما اگر خدمت در راه رضای خداوند متعال باشد، همه‌ی روزها و سال ها زیبا خواهند بود. به تأسی از حضرت زینب سلام‌ا... علیها و آن جمله‌ی بسیار بلند ایشان که فرمودند: «ما رایتُ الا جَمیلا.» ان شا ا... که بتوانیم از این ایام خدمت، برای آن دنیای خودمان بهره‌ای را برده باشیم.

 

شیرین ترین لحظات دوران خدمت شما چه زمانی بوده است؟دوران خدمت همه‌اش خاطره است. منتها موارد به یادماندنی‌تر ملاقات‌هایی بوده که با امام‌راحل نصیب ما ‌شده است، یا خاطرات زیارت و ملاقات مقام معظم رهبری و فرصتی که توانستیم دست ایشان را ببوسیم و پشت سر ایشان نماز بخوانیم و از فرمایشات‌شان استفاده بکنیم.

 

بررودکریز...
ما را در سایت بررودکریز دنبال می کنید

برچسب : همراه با خاطرات؛ هیچ وقت فکر نمی‌کردم وارد کار قضایی بشوم, نویسنده : Ahmad barrud بازدید : 257 تاريخ : جمعه 29 مرداد 1395 ساعت: 21:51

 

چه کسانی نباید در میان غذا آب بنوشند؟

یک فوق تخصص گوارش و کبد گفت: استفاده از آب در میان وعده غذایی در مبتلایان به بیماری های گوارشی خطرناک است.
چه کسانی نباید در میان غذا آب بنوشند؟

اتاق خبر 24:  شهرام آگاه فوق تخصص گوارش و

کبد گفت: مصرف آب و مایعات میان وعده غذایی در کسانی که از سلامت گوارش بهره مند هستند عوارض خاصی در پی ندارد.

وی ادامه داد: آب جزء مواد ضروری مورد نیاز بدن است و نوشیدن آن به اندازه کافی برای سلامت فرد بسیار مهم است. در هنگام تشنگی عدم جایگزینی سایر مایعات به جای آب توصیه می شود. برای مثال ممکن است با افزایش مصرف چای و دفع ادرار ، موجبات کم آبی بدن فراهم شود.
 
آگاه در خصوص زمان مناسب برای خوردن آب تصریح کرد : نوشیدن آب در اول صبح و هنگام خواب به متابولیسم و دفع مناسب تر مواد زائد از بدن و همچنین درمان خشکی روده کمک می کند. برای درمان افراد مبتلا به یبوست روزانه مصرف 7 تا 8 لیوان آب بسیار موثر است.
 
این فوق تخصص گوارش و کبد، اظهار داشت: مصرف آب میان وعده غذایی  بر غلظت آنزیم های گوارشی تاثیر می گذارد و زودتر احساس سیری دست می دهد، همچنین نوشیدن آب قبل از غذا موجب رقیق شدن اسید معده و ایجاد بی اشتهایی در برخی افراد می شود.
 
وی افزود: استفاده از آب میان وعده غذایی در افرادی که رفلاکس معده دارند موجب افزایش برگشت اسید معده و تشدید عوارض این بیماری می شود.
 
 آگاه در رابطه با عوارض نوشیدن آب یخ بیان کرد: مصرف آب سرد در افراد با معده حساس و مبتلا به سندرم روده تحریک پذیر منجر به اسپاسم معده می شود، همچنین نوشیدن آن پس از انجام فعالیتهای بدنی شدید، موجب انقباض عضلانی و معده درد می شود.
 
وی در خصوص مناسب ترین زمان برای نوشیدن آب یادآور شد:  بهترین زمان استفاده از آب حداکثر تا نیم ساعت قبل و یا با توجه به نوع و حجم  غذا یک تا سه ساعت پس از آن است.
 
 منبع: باشگاه خبرنگاران
انتهای پیام
بررودکریز...
ما را در سایت بررودکریز دنبال می کنید

برچسب : چه کسانی نباید در میان غذا آب بنوشند؟, نویسنده : Ahmad barrud بازدید : 252 تاريخ : جمعه 29 مرداد 1395 ساعت: 21:50

 

صلی الله وعلیک یاعلی بن موسی الرضا(ع)

 

دلم برای حرمت تنگ است

 

 

من از عطر نامت بهاری شدم

 

  • تو را دیدم آیینه کاری شدم

     

  • تو این خاک را رنگ و بو داده ای
    به ایران من آبرو داده ای

    تو را دیدم و روشنایی شدم
    علی ابن موسی الرضایی شدم

 


[ بازدید : 0 ]

بررودکریز...
ما را در سایت بررودکریز دنبال می کنید

برچسب : صلی الله وعلیک یاعلی بن موسی الرضا(ع), نویسنده : Ahmad barrud بازدید : 254 تاريخ : جمعه 29 مرداد 1395 ساعت: 21:47

بررودکریز...
ما را در سایت بررودکریز دنبال می کنید

برچسب : کریزی ها,تصاویر, نویسنده : Ahmad barrud بازدید : 238 تاريخ : جمعه 29 مرداد 1395 ساعت: 21:46

 

شعار آزادگان در بازگشت به میهن:

 

ای سید حسینی کو رهبرم خمینی؟
«اگر روزی اسراء برگشتند و من نبودم، سلام مرا به آنها برسانید و بگویید خمینی در فکرتان بود»
ای سید حسینی کو رهبرم خمینی؟

 به گزارش پایگاه اینترنتی بسیج، از جنگ هشت ساله صدام حسین بر علیه جمهوری اسلامی ایران به عنوان طولانی ترین جنگ قرن بیستم و یکی از جنگ های خانمان برانداز تاریخ معاصر نام برده می شود. برآورد اظهارات اولیه مقامات حزب بعث در روزهای آغازین جنگ و بیانات آنان در پایان جنگ و آغاز حملات رژیم بعثی به کویت نشان می دهد که هیچ گاه تصور نمی کرده اند که فرایند جنگ بدین شکل منتهی شده و سال ها به طول انجامد. نابسامانی حاکم بر ایران ناشی از وقوع انقلاب اسلامی و درگیری های گاه و بیگاه گروه های معاند، صدام حسین را به طمع انداخته بود تا در کمترین زمان ممکن ضمن تحمیلِ شکستی سنگین به ایران، خود را به عنوان رهبر بلامنازع جهان عرب جا بیاندازد.

قدرت بلامنازع عراق در مقطع فوق و طرح مباحثی از جمله حمایت از اعراب خوزستان، عربی نامیدن خلیج فارس و الحاق جزایر سه گانه مورد مناقشه (ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک) به امارات متحده عربی موجب شد تا رژیم های محافظه کار عربی مستقر در جنوب خلیج فارس که پیشتر و به دلیل نگرانی از پیامدهای سرایت انقلاب اسلامی به کشورهای خود اقدام به تاسیس شورای همکاری خلیج فارس نموده بودند، به حمایت تام از صدام حسین بپردازند. جریان های فلسطینی به رهبری یاسر عرفات نیز که تا آن مقطع از وقوع انقلاب اسلامی در ایران و سرنگونی متحد اسرائیل (شاه) ابراز شادمانی می نمودند، با یک آینده نگری متزلزل و با تصور حمایت آتی صدام از آنان در نبرد با اسرائیلی ها، به حمایت از رهبر دیکتاتور حزب بعث عراق مبادرت ورزیدند.

با این حال و برآورد فرایند جنگ کاملا بر خلاف انتظارهای از پیش تعیین شده صدام حسین به پیش رفت. بر اساس آمارهای بین‌المللی منتشر شده از سوی سازمان ملل متحد، جنگ عراق و ایران ۶۲۷ میلیارد دلار هزینه برای دولت ایران و ۵۶۱ میلیارد دلار هزینه برای دولت عراق به همراه داشت. همچنین هزینه بازسازی خرابی‌های ناشی از جنگ برای ایران ۶۴۴ و برای عراق ۴۵۲ میلیارد دلار برآورد می‌شود. بر همین اساس در طول این جنگ ۱٬۰۰۰٬۰۰۰ انسان کشته و زخمی شدند که از این میان حدود 200 هزار ایرانی و 250 هزار عراقی کشته شده‌اند.

با پذیرش قطعنامه 598 از سوی هر دو طرف معادله، جنگ طاقت فرسای هشت ساله ظاهرا به پایان رسید، با این حال تبعات و بسیاری از پیامدهای این جنگ همچنان بر جای مانده بود. همچنان میلیون ها مین کشف نشده در سراسر سرزمین های دو طرف باقی مانده و سرنوشت هزاران مفقود نامعلوم بود، جانبازان جنگ به ویژه رزمندگانی که شیمیایی شده بودند تا سال ها پس از جنگ با تبعات جنایت صدام حسین دست و پنجه نرم می نمودند. مهمترین مسئله بلافاصله پس از پایان جنگ به بررسی وضعیت اسرای دو طرف اختصاص یافته بود، قریب به بیش از 115 هزار اسیر ایرانی و عراقی در دو سوی معادله قرار گرفته بودند. 42 هزار تن از این اسرا به رزمندگان ایرانی اختصاص داشت.

قطعنامه ۵۹۸ شورای امنیت ابتدا به امر در ۲۹ تیر ۱۳۶۶، برای پایان دادن به جنگ ایران و عراق صادر شد . این قطعنامه از نظر کمی و تعداد واژه‌های به کار گرفته شده مفصل‌ترین و از نظر محتوا اساسی‌ترین و از نظر ضمانت اجرایی قوی‌ترین قطعنامه شورای امنیت در مورد این جنگ بوده است.  پس از پذیرش مفاد قطعنامه از سوی هر دو طرف و اتمام جنگ، رسیدگی به وضعیت اسرا یکی از مباحث کلیدی مطرح شده در گفتگوهای فی مابین و متن خود قطعنامه می باشد. در بند ششم قطعنامه آمده است:

" (قطعنامه) مصرا می‌خواهد که اسیران جنگی پس از قطع عملیات خصمانه، بر طبق کنوانسیون سوم ژنو، در اوت ۱۹۴۹ بدون درنگ آزاد شوند و به کشورهای خود برگردند."

بعد از تصویب قطعنامه ۵۹۸، در جهت اجرای بند ۶ قطعنامه، یک هیئت بلژیکی انتخاب و مسئول شد که متجاوز جنگ را شناسایی و به دبیرکل سازمان ملل متحد معرفی نماید. ایران اصرار داشت زمان شروع به کار این هیئت قبل از پذیرش قطعنامه از جانب ایران باشد که در نهایت اینگونه عمل نشد. این هیئت در نهایت در ۱۸ آذر ۱۳۷۰ مصادف با ۹ دسامبر۱۹۹۱ میلادی، طی گزارشی به دبیرکل وقت سازمان ملل متحد عراق را به عنوان متجاوز جنگ معرفی کرد. دبیر کل وقت سازمان ملل متحد نیز این گزارش را طی یک جلسه رسمی به شورای امنیت تقدیم کرد. هاشمی رفسنجانی در خاطرات سال ۱۳۷۰ خود می نویسد «آقای خاویر پرز دکوئیار دبیر کل سازمان ملل پذیرفته است که در مقابل کمک ایران به آزادی گروگان های غربی در لبنان به اجرای بند ۶ قطعنامه ۵۹۸ که مربوط به معرفی متجاوز است، حق ما را ادا کند و عراق را متجاوز معرفی نماید.»

برآورد تحولات مقطع زمانی فوق نشان می دهد که فارغ از تلاش های ایران و اقدامات نصفه و نیمه جامعه بین المللی برای تعیین متجاوز و پرداخت غرامت ها، اشتباه استراتژیک صدام حسین در حمله به کویت (که نهایتا به حمله ناتو به عراق منجر شد) عاملی اساسی در تعیین او به عنوان متجاوز نقش داشته است. حمله به کویت و نگرانی صدام از اقدام احتمالی ایران در چنین زمانی موجب می شود که صدام با رد و بدل کردن نامه هایی به هاشمی رفسنجانی (رئیس جمهور وقت) تلاش نماید زمینه رضایت ایران را جلب نماید و همین امر به روند آغاز آزادسازی اسرای کشورمان کمک می نماید. صدام در نامه چهارم خودپیشنهاد کرد که عقب‌نشینی نیروها به مرزهای بین‌المللی و مبادله اسرای جنگی در مدت دو ماه از تاریخ پذیرش نهایی یک موافقتنامه صلح صورت گیرد.

یک روز پس از تهاجم به کویت، حاکم عراق نامه پنجم خود را به رئیس جمهوری ایران نوشت. این نامه آشکارا نشان دهنده نگرانی عراق از احتمال همکاری ایران با گروه دشمنان عراق بود. صدام ادعا می‌کرد که حمله عراق به کویت یک مسئله عربی است و ایران نباید در آن مداخله کند. وی به‌طور صریح و بی‌پرده به ایران در مورد مداخله در این بحران هشدار داد.

در چهاردهم اگوست 1990، دوازده روز پس از حمله به کویت، صدام حسین در نامه‏ ای خطاب به علی اکبر هاشمی رفسنجانی رئیس جمهوری ایران تمایل خود را مبنی بر قبول کلیه شرایط ایران به منظور امضاء یک پیمان صلح که به جنگ میان دو کشور بطور رسمی خاتمه دهد، اعلام کرد. وی در این نامه موارد زیر را پیشنهاد کرده بود: خروج سربازان بیگانه ممکن است از طریق عراقی از خاک ایران طی مدت سه روز، مبادله اسرای جنگی طی مدت مشابه - این امر به محض برقراری آتش بس بین دو کشور در سال 1988 انجام گرفت - و پذیرش رودخانه شط العرب به عنوان خط مرزی دو کشور بر اساس قرارداد 1975 الجزایر. او در نامه چهاردهم اگوست‏ خود می گوید: « با تصمیم ما همه چیز روشن شده و آنچه می‏خواستید و بر آن تاکید داشتید، حاصل شده است.»

روبوسی افسران ایرانی و عراقی در مرداد ۶٩ در نقطه صفر مرزی لحظه آغاز تبادل اسرا.

بازگشت آزادگان به میهن

 امروز 26 مرداد ماه بیست و ششمین سالروز آغاز تبادل اسرای ایرانی و عراق و بازگشت آزادگان به میهن اسلامی می باشد. از این روز به عنوان یکی از نقاط عطف انقلاب اسلامی و روزی تاریخی برای ملت ایران نام برده می شود. تمامی مردم ایران این پیروزی را جشن گرفته و شور و هیجان عجیبی در خانواده‌ها و محله‌ها ایجاد شده بود. در تاریخ ۲۷ مرداد ۶۹ رئیس‌جمهور ایران خطاب به صدام نوشت: «اعلام پذیرش مجدد معاهده ۱۹۷۵ از سوی شما تبدیل آتش‌بس موجود به صلح دائم و پایدار را هموار ساخت

هاشمی رفسنجانی خود درباره نامه‌نگاری‌ها با صدام می‌گوید: «مکاتبات حساس و کارگشای اینجانب با صدام دیکتاتور بغداد در فضا و شرایطی خاص از بیم و امید شکل گرفت که نهایتا به آزادی آزادگان انجامید، ضمن آنکه امروز هم وقتی حامیان سابق صدام دوباره آن نامه را می‌خوانند، به خاطر ادبیات خاص آن عرق شرم بر پیشانی خویش می‌بینند

روز بازگشت اولین سری از آزادگان به میهن.

اسرای سرافراز ایرانی از چند نقطه مرزی با تشریفات وارد کشور شدند و نخستین واکنش آنان بوسه بر خاک ایران و ریختن اشک شوق بود. در عین حال آزادگان از دو موضوع، غم‌زده بودند یکی رحلت امام راحل (ره) و دیگری شهادت و مفقود بودن برخی یاران خود به خصوص برخی از آزادگانی که به شهادت رسیده بودند. زیارت حرم امام خمینی و همچنین دیدار با آیت‌الله خامنه‌ای از نخستین برنامه‌ها و اقدامات مشترک آزادگان ایرانی بود. آنان در اولین دیدار با رهبر معظم انقلاب اسلامی در شعاری پرمفهوم و احساسی ضمن اعلام بیعت با ایشان از غیبت پیر سفر کرده زبان به شکوه گشوده و فریاد برآوردند که: «ای سید حسینی کو رهبرم خمینی». این سخن اشک را بر چشمان همگان جاری می‌ساخت، آنان همچنین شعار «ای اهل حرم میر و علمدار نیامد، سقای حسین سرور سالار نیامد علمدار نیامد.» را در این دیدار سر دادند.

امام خمینی بارها به رهبران عرب نسبت به مطامع صدام هشدار داده و بیان داشته اند که صدام پس از ایران به سراغ آن ها خواهد آمد، امری که بلافاصله و پس از اتمام جنگ ایران و عراق با حمله صدام به کویت محقق شد

 

آیت‌الله خامنه‌ای در دیدار با آزادگان گفت: «... یکی از چیزهایی که شما را، دل‌هایتان را زنده نگه می‌داشت، ‌پر امید نگه می‌داشت، یاد آن چهره و روحیه پرصلابت امام عزیزمان بود. آن بزرگوار هم خیلی به یاد اسرا بودند. حال پدری را که فرزندانش به این شکل از او دور شده باشند، راحت می‌شود فهمید... مسأله اسارت طولانی فرزندان این ملت به نوبه خود امتحان دیگری بود که ملت ما با موفقیت آن را به انجام رسانده و اسرای ما همانند ملت ایران از خود آزادمردی نشان دادند و سرانجام با موفقیت و سرافرازی به وطن بازگشتند...شما در دوران اسارت شرایط سختی را گذراندید، اما در عین حال با حفظ دین و اعتقادات و دلبستگی خود به اسلام، امام و انقلاب موجب افتخار و آبرومندی ملت خود در برابر دشمن شدید

در پی بازگشت آزادگان به ایران دستور تشکیل ستاد رسیدگی به امور آزادگان صادر شد. ستاد رسیدگی به امور آزادگان در ۲۲ مرداد ۱۳۶۹، براساس قانون حمایت از آزادگان مصوب ۲۳ آذرماه ۱۳۶۸ مجلس تشکیل شد و در نخستین گام با تبادل انبوه اسرا مواجه شد و براساس‌‌ همان قانون و با مساعدت و همراهی دیگر دستگاه‌ها مسئولیت این کار عظیم را به دوش گرفت و تبادل بیش از ۴۰۰۰۰ آزاده و به همین تعداد اسیر عراقی را انجام داد. این ستاد بیش از ۲۷۰ واحد ستادی در سراسر کشور تشکیل داد و ارائه خدمات به آزادگان را در زمینه‌های گوناگون آغاز کرد.

در رابطه با نحوه آزادسازی آزادگان بایستی ذکر نمود که رزمندگان ایرانی به شکلی پراکنده و در دوره های متعدد به میهن بازگشته اند. در مدت سه سال از سال ۱۳۶۹ – ۱۳۷۲ به دنبال مذاکرات انجام شده تبادل هایی در ابتدا صورت گرفت. در بعضی موارد هم بدون مذاکره، دوطرف اقدام به آزادسازی اسرا نمودند. از تاریخ ۱۳/۷/۶۹ تا تاریخ ۲۰/۲/۷۱ عراق در ده مرحله تعداد ۴۶۴ نفر از اسیران ایرانی را آزاد کرد. درتاریخ ۱۳/۷/۶۹ تعداد ۸ نفر،۳۰/۷/۶۹ تعداد ۲۳۷ نفر،۱۷/۹/۶۹ تعداد یک نفر،۲۳/۹/۶۹ تعداد چهار نفر،۲۴/۹/۶۹ تعداد ۳۳ نفر ،۲/۱۰/۶۹ تعداد ۲۵ نفر،۲۵/۱۰/۶۹ تعداد ۵۰ نفر ،۹/۱۲/۶۹ تعداد ۵۶ نفر،۹/۹/۷۰ تعداد ۴۲ نفر و در مورخه ی ۲۰/۲/۷۱ تعداد ۷ نفر آزاد شدند.

سردار حسین لشکری خلبان اسیر و آخرین آزاده ایرانی در دیدار با فرمانده کل قوا.

آزادگان ایرانی از زمان بازگشت به میهن از شکنجه ها و اقدامات سبعانه رژیم بعثی در طول سال های اسارت سخن ها رانده و کتاب ها نوشته اند. اقدامات جنایتکارانه ای که در آن مقطع با سکوت مطلق مجامع حقوق بشری و صلیب سرخ روبرو بوده است. بسیاری از اسرا در آن مقطع جزو مفقود الاثرها محسوب شده و این امر فشارهای روحی گسترده ای را برای خانواده های ایرانی در بر داشت. به گفته ی آزادگان، دولت عراق از سال 1365 آمار اسرا را به صلیب سرخ جهانی نداده بود. این کار برای تضعیف روحیه‌ی ایرانی‌ها و در فشار قراردادن دولت ایران بود. صلیب سرخ تنها به اسرای قبل از 1365 دسترسی داشت و تا حدودی به وضعیت آن‌ها رسیدگی می‌کرد.

خاطراتی از قبیل: «...در عراق یک گورستان برای اسرای ایرانی بود. آن‌ها را که از کتک و شکنجه و بیماری و سوء‌ تغذیه می‌مردند، غریبانه در آن محل به خاک می‌سپردند و مشخصات و محل دفن آن‌ها برای ما نامعلوم می‌ماند. زخمی‌ها چندین ماه به همان وضعیت مانده بودند. بیماری همه را ناتوان کرده بود. شش ماه بود که به حمام نرفته بودیم. شپش از سروکولمان بالا می‌رفت. شپش‌ها در روی زمین و دیوارها، بالا و پایین می‌رفتند. در زیر بغل‌ها و کشاله‌ی ران‌ها و موی سر، تخم‌گذاری کرده بودند. سرها چند ماه بود تراشیده نشده و ریش‌ها بسیار بلند شده بود و آن شرایط غیر بهداشتی همه را آزار می‌داد. ما هر نوبت به فرمانده اردوگاه، در حین آمار شبانه شکایت می‌کردیم و او جواب می‌داد که اسرع، اسرع. ولی باز هم هیچ اقدامی صورت نمی‌داد...» تنها خاطرات یکی از آزادگان ایرانی می باشد که بارها و بارها مشابه آن بر سر تمامی اسرای ایرانی به وقوع پیوسته بود.

در پاییز 1363 رژیم بعث پس از افزایش فشارهای بین‌المللی در موضوع اسرا اجازه داد نمایندگان صلیب سرخ از چند اردوگاه بازدید کنند و وضعیت را از نزدیک بررسی کنند. گزارش صلیب سرخ گویای شواهدی بود که آنها از خشونت‌ها و بد رفتاری‌های جسمی در اسرای ایرانی مشاهده کرده بودند. در این گزارش اذعان شده بود بدون استثنا بر بدن اسیران ایرانی آثار کبودی مشاهده شده و تعدادی از آن‌ها به واسطه‌ی ضربات وارده بر سرهایشان بینایی و شنوایی خود را از دست داده‌اند.

این کمیته اظهارنظر اسیران درباره‌ی انواع و اقسام شکنجه‌ها را تأیید و در گزارش سالانه خود منعکس کرد. در بخشی از این گزارش که مربوط به اردوگاه صلاح الدین است آمده: اسیران را ساعت‌ها از دست‌ها و پاها بدون تماس بدن با زمین آویزان می‌کردند و در بعضی موارد دست و پای آن‌ها را با میله‌ی آهنی به هم می‌بستند. مدت زمان آویزان نمودن مختلف بوده، بین 10 الی 5 ساعت و گاهی تا 36 ساعت طول می‌کشیده است. این عمل در سلول‌های انفرادی به وسیله‌ی چنگک‌هایی که از سقف آویران شده بود صورت می‌گرفت یا در بیرون بازداشتگاه نزدیک قسمت اداری انجام می‌شد و اسرا را به شکلی که در معرض آفتاب باشند می‌آویختند. این نوع شکنجه‌ها در ناحیه‌ی مچ دست‌ها و پاها زخم‌هایی ایجاد می‌کرد که آثار آن حتی بعد از گذشت هفته‌ها به جا می‌ماند. علایمی از جمله فرورفتگی عمیق در گوشت مچ دست‌ها و پینه‌ی مچ دست‌ها و پاها که توسط پزشک کمیته‌ی بین‌المللی صلیب سرخ معاینه شده بود با شرح بدرفتاری‌های فوق مطابقت می‌کرد.

اسرایی که هیچگاه باز نگشتند

با گذشت 26 سال از بازگشت اولین گروه  از آزادگان کشورمان ، هنوز هستند شمار کثیری از خانواده های رزمندگان اسلام که از سرنوشت فرزندان خود خبر هم چنان بی خبرند. 349 اسیر ایرانی که در ۲۶ اسفند ۱۳۸۱ با ۱۲۴۱ اسیر عراقی مبادله شدند، آخرین دریچه امید خانواده‌هایی بودند که در ۱۲ سالی که از آزادی اولین گروه از اسیران جنگ می گذشت، هر روز انتظار بازگشت فرزندان خود را می کشیدند.

پس از مبادله این گروه از اسیران، عراق پرونده اسیران ایرانی را پایان یافته اعلام کرد، اما مقامات کشورمان با بیان اینکه شماری از رزمندگان جنگ تحمیلی مفقود شده اند، اعلام نمودند که این پرونده همچنان باز است.

بنا به گفته ی مسئولین ستاد تفحص شهدای جنگ، هفت هزار نفر از رزمندگان کشورمان، همچنان مفقودالاثر هستند و اطلاعی از وضعیت آنها در دست نیست.

چند ماه پیش از آخرین تبادل اسرا، سرلشگر محمد الخضر الدوری، مسئول کمیته مفقودان عراق در زمان صدام حسین در دیدار با سرتیپ میرفیصل میرباقرزاده، مسئول کمیته مفقودان ایران در نقطه صفر مرزی شلمچه، گفته بود: « 365  نفر از اسرای ایرانی در نزد سازمان مجاهدین خلق (منافقین) هستند که تمایلی به بازگشت حتی پس از مذاکره با هیئت ایرانی ندارند و ما از ایرانی ها، هیچ اسیری نداریم که بزور نگه داشته باشیم.» با این حال و بر اساس برخی مستندات گفته شده از سوی بسیاری از آزادگان، شماری از مفقودین یا توسط رژیم بعثی به شهادت رسیده و یا هم چنان این رژیم از تحویل آنها امتناع می ورزد.

سقوط رژیم بعثی در حمله ی 2003 آمریکا به عراق و احتمال نگهداری برخی از آنان توسط منافقین عملا به کار رسیدگی به سرنوشت آنان از آن پس تا به امروز پایان داده است.

محمد الخضر الدوری در آخرین دیدارش با مقامات ایرانی اظهارات پر مناقشه ای داشته که نشان می دهد که مقامات عراقی حاضر به افشای اطلاعات صحیحی در رابطه با سرنوشت مفقودین ایرانی نمی باشند. او در این دیدار، دسته ای از اسیران ایرانی که وضعیت شان محل مناقشه است را هشت نفری دانست که به گفته او در "چومان"، از توابع مهاباد آذربایجان غربی آزاد شده بودند. امیر ناصر مصطفوی یکی از این هشت نفر بود. بتول اجاقی، مادر آقای مصطفوی در سال ۱۳۸۷ به روزنامه اطلاعات گفته بود: "در همان اولین روزهای جنگ، پسر من ناپدید شد. ما از وضع او بی اطلاع بودیم تا این که عکس او در روزنامه کیهان چاپ شد و ما مطمئن شدیم که اسیر شده است. آذر همان سال هم نامه ای به دستمان رسید که در آن امیر ناصر از سلامتی خود خبر داده بود، اما این آخرین تماس ما بود. پس از پی گیری های مدام، در سال ۱۳۶۰ ماموران صلیب سرخ به نقل از مقامات عراقی گفتند که پسرت در اواخر فروردین ماه سال ۱۳۶۰ در مرز دهستان چومان آزاد شده است." خانم اجاقی می گوید: "من در جوابشان گفتم این حرف شما غیر منطقی است. شما این ادعای عراق را چه طور باور می کنید که بدون حضور هیچ نماینده ای از صلیب سرخ و دولت ایران، آنها را آزاد کرده باشند؟ آنها در جواب گفتند ما کاری از دستمان بر نمی آید، عراقی ها این را به صلیب سرخ گفته اند."

وضعیت شماری از رزمندگان ایرانی همچنان در هاله ای از ابهام قرار دارد.

علی داعی یکی از فعالان در زمینه حقوق مفقودین در این باره نوشته است که در ماه های نخست جنگ٬ نیروهای عراقی به دلیل اینکه تمایلی به نگهداری اسرای ایرانی نداشتند٬ رزمنده ها را بعد از دستگیری اعدام میکردند٬ وی ادامه می دهد: به همین دلیل است که تعداد اسرای عراقی که ایران دستگیر کرد دو برابر اسرای ایران در عراق بود و زمان تبادل اسرا نیز٬ هر ایرانی با دو عراقی تبادل شد.

وی با اعلام اینکه برخی از اسرای ایرانی نیز به دلیل دریافت نکردن خدمات درمانی و بهداشتی جان خود را بعد از اسارت از دست دادند٬ می گوید: همین مورد نیز از جمله موارد مندرج در کنوانسیون ژنو است که از سوی دولت متخاصم عراق زیر پا گذاشته شد و مسئولیت هایی را برای این دولت به همراه آورد. به گفته این استاد دانشگاه از سال 59 تا 66 فقط 10 هزار اسیر ثبت نام شده در عراق وجود داشت در حالی که در همین زمان ایران چندین برابر این آمار، اسیر عراقی را ثبت نام و معرفی کرده بود.

تجربه ای متفاوت

با شروع جنگ از تاریخ 31 شهریور ماه اولین گروه اسرای عراقی در 8 آبان همان سال به ارتش تحویل داده شدند. با بیشتر شدن تعداد اسرای عراقی، ارتش اقدام به سازماندهی و تشکیل اردوگاه هایی برای اسرا در مراکز استان ها کرد. اسرای عراق در وهله اول در همان خط مقدم که اسیر شده بودند، بازجویی می شدند. در همان جا اخبار و اطلاعاتی که دارای قابلیت استفاده فوری برای یگان های درگیر بود از آنها گرفته می شد و بعد از ان به برای تکمیل و بازجویی مجدد به قرارگاه ارتش فرستاده می شدند.

کمک رسانی به سرباز عراقی.

از نخستین روز جنگ تا سال 67 که اتش بس اعلام شد حدود 72 هزار نفر از نیروهای مسلح ارتش عراق شامل نیروی زمینی، هوایی، دریایی و جیش الشعبی به همراه 247 غیر عراقی به اسارت نیروی های ایرانی درآمدند. در بین سربازان نیز از نیروهای جیش الشعبی یا همان نیروهای مردمی تا سرتیپ و حتی سرلشکر که در مستندهایی جانشین لشکر ئ فرمانهدی تیپ را برعهده داشتند هم دیده می شد.

بر خلاف تجربه سخت و طاقت فرسای اسرای ایرانی در عراق، عموما اسرای عراقی حاضر در اردوگاه های ایرانی از وضع مساعدی برخوردار بودند تا آن جا برخی از آنان حاضر به بازگشت به عراق نبوده و خواستار اقامت دائم در ایران شده بودند.

بنا به توصیه امام خمینی(ره) درباره خوش رفتاری با اسرای جنگی که آنها را "میهمان"ایران خواند اردوگاه های اسرا ضمن خوش رفتاری با آنان باعث شد حدود 15 درصد از مجموعه اسرا، حاضر به بازگشت به کشور خود نشده و در این میان تعداد 7هزار و 500 نفر از آنان، رسماً با صلیب سرخ جهانی مصاحبه کرده و در خواست کتبی مبنی بر عدم تمایل به بازگشت به عراق را به آنها ارائه دهند

انتقال سرباز زخمی عراق از جبهه غرب.

بر این اساس ایران در سال 69، 37 هزار و 934 نفر و در فاصله‌ی سال‏های 70 تا 73، 3 هزار و 824 نفر و در سال‏های 74، 75 و 76 نیز یک هزار 514 اسیر را تحویل مقامات عراقی داد.

همچنین در سال 77، 6 هزار و 250 نفر و طی سال‏های 78 تا 81 نیز مجموعا 5 هزار و 804 نفر از اسرای عراقی آزاد شدند و نهایتا آخرین گروه از اسرای عراقی که 59 نفر بودند در اردیبهشت 82 به بغداد بازگشتند.

در بین اسیران عراقی تعدای از انها از 15 کشور برای جنگ علیه ایران به عراق امده بودند که در طول جنگ به دست نیروهای ایرانی اسیر می شوند. این افراد یا به ازای دریافت پول و یا به خاطر عقاید و همپیمانی با رژیم بعث در جنگ شرکت کردند. بیشترین این اسرا از اتباع کشور مصر بودند که حدود 89 نفر نفر می شدند. لبنان، سودان، سومالی، تونس، مراکش و... از دیگر کشورهایی بودند که اسرای آنان در ایران نگهداری می شدند. اسیرانی که تعدادی از آنها در مناسبت های مختلف از جمله اعیاد و یا درخواست سران کشورهایشان آزاد شدند.

بررودکریز...
ما را در سایت بررودکریز دنبال می کنید

برچسب : ای سید حسینی کو رهبرم خمینی؟, نویسنده : Ahmad barrud بازدید : 246 تاريخ : پنجشنبه 28 مرداد 1395 ساعت: 20:48

  • تاریخ اماکن مکه ومدینه(16): ازکتاب حرمین شریفین نوشته حجت الاسلام علی اسماعیلی کریزی

    درب كعبه 

     

     

     

     

                                                                                                                                                                                                                                       یکی از آثار، مهم وتاریخی کعبه درب ورودی آن است از هنگام بناي كعبه در دوران حضرت ابراهيم براي كعبه مدخلي قرار داده نشد و قريش هنگام تجديد بناي كعبه مدخلي براي آن گشودند كه كمي بالاتر از زمين قرار داشت و آن را بوسيله دري چوبي گشوده يا مي بستند-عبدالله بن زبير در تجديد بنا، آن درب را، هم سطح زمين قرار داد و در ديگري نيز پشت كعبه باز كرد حجاج بن يوسف ثقفي پس از آن كه كعبه را با منجنيق خراب كرد به بازسازي پرداخت و دري را كه ابن زبير پشت كعبه گشوده بود ، بست و درب اصلي را مانند گذشته بلندتر از زمين قرار داد و در زمانهاي بعد در ب هاي بسيارزيبائي براي كعبه ساخته شده و در سال 1363هجری قمری ملك عبدالعزيز دري ساخت و پس از وي ملك خالد آنرا تعويض كرد كه اكنون نيز بر كعبه قرار دارد و داراي دوجداراست وزن آن 280كيلوگرم است وطلاهای بکار رفته در آن  ، از عيار 9/999 %تهيه شده و مبلغ 000/420/14 ریال سعودي هزينه شده است   وقفل آن همواره عوض شده است.[1]

    آنچه در مورد درب کعبه مهم است ، زیور آلات ،وزن ،قیمت ریالی ، زیبائی ، واندازه آن نیست ، بلکه جایگاه معنوی آن مورد نظر است  از امام صادق(ع) روایت شده است که فرمودند : هیج بنده ای نیست که وضو بگیرد ،بعد استلام حجر کند،وپس از آن دو رکعت نماز نزد مقام ابراهیم (ع) بخواند، سپس برگردد ودستش را بردرب کعبه بگذارد وحمد وستایش خداوند کند،  مگر اینکه ،هرچه از خداوند بخواهد به اومی دهند.[2]

     

    [1] - تاريخ آثارمکه ومدینه   ص  80

    [2] - روی عن الصادق ع) انه قال :لیس من عبد یتوضأ ثم یستلم الحجر ثم یصلی رکعتین عند مقام ابراهیم ع) ثم یرجع فیضع یده علی باب الکعبه فیحمدالله عزوجل ثم یسأله شیأ الا اعطا ه . مقنعه ص 389 

بررودکریز...
ما را در سایت بررودکریز دنبال می کنید

برچسب : تاریخ اماکن مکه ومدینه(16), ازکتاب حرمین شریفین نوشته حجت الاسلام علی اسماعیلی کریزی, نویسنده : Ahmad barrud بازدید : 202 تاريخ : چهارشنبه 27 مرداد 1395 ساعت: 22:49

  •  

    بنام خدا

     

     

     

    گلي خوشبوي درحمام روزي

     

    رسيدازدست محبوبي بدستم

     

     

    بدوگفتم كه مشكي ياعبيري

     

     

    كه ازبوي دلاويز تومستم

     

     

    بگفتا من گلي ناچيز بودم

     

     

    وليكن مدتي باگل نشستم

     

     

    كمال همنشين درمن اثركرد

     

     

    وگرنه من همان خاكم كه هستم

     

     

    احمداسماعيلي كريزي/بيست وششم مردادماه سال

     

     

    يكهزاروسيصدونودوپنج هجري

     

     

    شمسي/مشهدالرضا(ع)،استان خراسان رضوي


 

بررودکریز...
ما را در سایت بررودکریز دنبال می کنید

برچسب : شعرزيبا, نویسنده : Ahmad barrud بازدید : 180 تاريخ : سه شنبه 26 مرداد 1395 ساعت: 19:36

 
کد خبر: 27551

 

 عکس شیخ زکزاکی در حرم امام رضا (ع)

شیخ ابراهیم یعقوب زکزاکی رهبر شیعیان نیجریه که طبق آخرین اخبار( تا لحظه تنظیم این خبر) در حادثه خونین روز یکشبه شهر زاریا به شدت مجروح و به شهر کادونا در شمال نیجریه منتقل شده و آخرین پسر و همسر و جمعی از یارانش نیز در این حادثه به شهادت رسیده اند.
 
اتاق خبر 24:   وی چندی پیش و در نخستین روزهای شهریور ماه به منظور شرکت در جشنواره بین المللی امام رضا(ع) به مشهد الرضا(ع) سفر کرد و در شب اختتامیه جشنواره، علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از او به عنوان خادم نمونه فرهنگ رضوی تقدیر کرد.

 

 شیخ زکزاکی

 

 

 
منبع: مشرق نیوز
انتهای پیام
بررودکریز...
ما را در سایت بررودکریز دنبال می کنید

برچسب : عکس شیخ زکزاکی در حرم امام رضا (ع), نویسنده : Ahmad barrud بازدید : 164 تاريخ : دوشنبه 25 مرداد 1395 ساعت: 21:06

 
کد خبر: ۷۷۱۰۶
تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۷:۵۲
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

تصوير ويژه از رهبر انقلاب در حرم مطهر امام رضا عليه السلام. ٩٠/۶/۲۳
عقیق:
 
بررودکریز...
ما را در سایت بررودکریز دنبال می کنید

برچسب : تصوير ويژه از رهبر انقلاب در حرم مطهر امام رضا عليه السلام, , نویسنده : Ahmad barrud بازدید : 176 تاريخ : دوشنبه 25 مرداد 1395 ساعت: 21:06

تاریخ اماکن مکه ومدینه(15): ازکتاب حرمین شریفین نوشته حجت الاسلام علی اسماعیلی کریزی
 
 

پوشش کعبه به روایتی دیگر

 

 

 

 

 

روایت دیگری در مورد پوشش کعبه چنین آورده است که پس از اسلام : رسول الله ص) بر آن جامه ای  یمنی افکند وابوبکر وعمر وعثمان از کتان مصری برای آن پوشش قراردادند  .و عثمان برای آن دو کسوت آورد یکی از کتان مصری ودیگری از دیبا ،یعنی در زمان عثمان از دونوع کسوت برای پوشش خانه خدا استفاده شد ،ومأمون فرمان داد از دیبای سفید جامه افکندند وسه بار این کار تکرار شد ومعاویه هر سال دو کسوت بر کعبه می پوشید یکی روز ترویه از دیبا ویکی در روز عاشورا از کتان مصری ، وعمر فرمان داد هر سال کسوت کعبه را به میان حاجیان تقسیم کنند.[1]  

نحوه تعویض در زمان پیامبرص)

نحوه تعویض پرده خانه خدا  در زمان  پیامبر ص) این طور نقل شده است که پس پایان سال قمری واتمام مراسم پر فیض حج وبرگشت حجاج به موطن خویش وخلوت شدن مکه وحرم امن الهی روز دهم سال نو ، رسول ص)خطبه ای ایراد کرد وفرمود این روز عاشورا است روزی است که سال در آن پایان می پذیرد وجامه بیت الله تعویض می شود ،ومعمول بود که پس از رفتن حجاج از مکه روز عاشورا بر کعبه پرده نو آویزان می کردند اما به روز گار بنی هاشم روز هشتم ذیحجه پوششها ی دیبا بر آن می آویختند  که مردم شکوه وزیبائی آنرا ببنند سپس روز عاشوراپوشش اصلی را می آویختند.[2]

تحریف تاریخ نسبت  به امام علی ع) درمورد پوشش کعبه                       

 یکی از کارهای خطرناک ومرموز وهابیان تحریف تاریخ ودستکاری در متن روایات برای از بین بردن فضائل اهل بیت ع) است ، همان طور که حدیث معروف ثقلین که در منابع اهل سنت به صورت  فراوان آورده شده است که  پیامبرص ) فرمودند : من از بین شما  می روم ودوشئی گران بها را در بین شما به امانت می گذارم ،یکی کتاب خدایعنی قرآن ،ودیگری اهل بیتم ع) را ، لکن وهابیت بجای کلمه اهل بیتم ع)، کلمه سنتم را نوشته اند، در ادامه تحریفات وتلاش در جهت محو آثار اهل بیت ع)  نسبت به تعویض پرده کعبه چنین نوشته اند: پس از فتح مکه ودخول پیامبر ص) به مکه پرده کعبه بوسیله شعله ور شدن آتشی که دست خانمی بود ومی خواست پرده را خوشبو کند آتش  گرفت ،دستور دادند پوششی از پارچه یمانی بر کعبه انداخته شد ، وخلفای اول ودوم وسوم نیز به تبعیت از پیامبر ص) باقماش یمانی پوشش دادند لکن خلیفه چهارم بعلت اشتغال به جنگ موفق نشد به پوشش کعبه اقدام نماید.(کتاب تهیه شده توسط حکومت سعودی که در جده توزیع می شد.) درحالی که ، امیر المومنین ع) در دوران خلافت هر سال جامه ای ازعراق می فرستاد .وابن بطوطه می گوید بعدا، از یک نوع دیبا از شوشتر خوزستان ایران تهیه وفرستاده می شد.

کارگاه جدید

 هما ن طور که بیان شد پوشش کعبه از بدو تاریخ  مورد توجه  انبیا ء واولیاء الهی ،ومردم بوده است وهمیشه تلاش می کرده اند تابهترین پارچه های موجود دنیا را برای پوشش آن استفاده کنند ، ودر هر گوشه ای از جهان اسلام که صنعت نساجی از رونق بیشتری برخوردار بود ازقبیل ،یمن ،مصر ، شوشتر خوزستان وامثال آن ، نقش مهم تری را در این ، امر بزرگ ملی، مذهبی ایفاء می کردند ،لکن در قرن حاضر پس از تحول صنعتی وماشینی شدن منسوجات ،حکومت عربستان جهت خود کفائی در این امر مهم اقدام به تأسیس ، کارگاه پوشش کعبه درخارج شهر مکه جاده قدیم مدینه نرسیده به مسجد حدیبیه نمود ،واین مؤسسه ،  از سال 1384 هجری قمری آغاز شده واکنون در زمینی به مساحت  صدهزار متر مربع می باشد ،جامه از 54قطعه تهیه  می شود ،طول هر قطعه 14متر وپهنای آن 95سانتی متر مساحت کلی پرده 2650  متر مربع ، کمر بند آن از 16 قطعه ومحیط آن 45 متر وپهنا 95 سانتی متر است ، در هر سال جهت  تهیه پرده  مقدار  670 کیلو گرم ابریشم سفید با720  کیلو رنگ مشکی وبا شیوه های علمی خاص  آمیخته بطوریکه رنگ آن یک سال در برابر  آفتاب مکه دوام می آورد ، کمر بند وپرده دروازه کعبه رشته های نقره ای وطلا  فام نیاز دارد که وزن آن 120 کیلو گرم است ، کسوه کعبه دارای روپوشی است ظاهری وداخلی وهزینه آن جمعا هفده میلیون ریال سعودی است ،[3]

 

[1] - حجاز در صدر اسلام ص461

 2- تاریخ آثار مکه ومدینه ص 95

 

 

[3] - میقات ، ش، ص، 88


 
 

  دوشنبه بیست و پنجم مرداد ۱۳۹۵

بررودکریز...
ما را در سایت بررودکریز دنبال می کنید

برچسب : تاریخ اماکن مکه ومدینه(15), ازکتاب حرمین شریفین نوشته حجت الاسلام علی اسماعیلی کریزی, نویسنده : Ahmad barrud بازدید : 176 تاريخ : دوشنبه 25 مرداد 1395 ساعت: 20:17

 

تصاویرکمتردیده شده حجت الاسلام علی اسماعیلی کریزی و...

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

منزل حضرت امام خمینی رحمت الله علیه درداخل کوچه نزدیک حرم مطهر حضرت امام علی علیه السلام، نجف اشرف

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

تاریخ اماکن مکه ومدینه(13): ازکتاب حرمین شریفین نوشته حجت الاسلام علی اسماعیلی کریزی baghdasht1.blogfa.com
تاریخ اماکن مکه ومدینه(13): ازکتاب حرمین شریفین نوشته حجت الاسلام علی اسماعیلی کریزی  چرا کعبه را کعبه  نامیده اند
B   اسامی  بسیاری از اشیاء وموجودات، عوامل طبیعی،اماکن تاریخی ومذهبی،  نا شی از نوع فرهنگ ،زبان ، ادبیات ،منطقه جغرافیائی،آداب ورسوم مردم است لکن برخی از اسامی توسط خداوند تبارک وتعالی تعیین گردیده است و دارای حکمت وفلسفه خاص خودش می باشد ، هرچند برای ما مجهول باشد ، جهت رفع ابهام در مسائل مختلف باب پرسش وپاسخ  بر روی همگان گشوده است ، آزادی بیان، وابراز عقیده، در اسلام طوری است ، که حتی غیر مسلمین به محضر نبی گرامی اسلام ص) می رسیدند وبه بحث وتبادل نظر می پرداختند ، وپاسخ های خود را دریافت می کردند ،هما ن طور که : ( فرد ی  یهودی از پیامبر اکرم ص) سؤال کرد ، چرا کعبه را کعبه نامیده اند ؟) پیامبر ص) فرمودند : بعلت اینکه کعبه وسط دنیا است .[1]  در ادامه پرسش فوق فر دیگری از امام صادق ع) درمورد علت نام گذاری کعبه سؤال می کند، که چرا خانه خدا کعبه نامیده شده است ، امام ع) فرمودند: چون مربع است . بعد سؤال شد که  چرا مربع است ، فرمودند ع) : چون در مقابل عرش خدا قرار گرفته وعرش خدا مربع است ، سائل پر سید : چرا عرش خداوند مربع است . امام ع ) فرمودند : به علت اینکه کلماتی که اسلام بر آنها بنا شده است چهار تا است : سبحان الله والحمد لله ولا اله الا الله والله اکبر[2] . البته این پاسخ ها باهم تناقضی ندارد وقابل جمع است زیراهریک از آنها در موقعیت خاصی سؤال شده است وپاسخ متناسب ارائه گردیده است، و علت نام گذاری کعبه می تواند هم مربع بودن وهم وسط دنیا بودن باشد  چرا کعبه بیت عتیق نامیده شده یکی از اسامی کعبه، بیت العتیق است ، عتیق به معنای  آزاد شده آمده است وعتق رقبه هم که می گویند یعنی آزاد کردن بنده ، وبه معنای قدیمی نیز بیان شده است واز این جهت به اشیا ء قدیمی وکهنه عتیقه می گویند، در این رابطه راوی از امام باقر ع) سِؤال  می کند ، که چراکعبه را بیت عتیق می نامند ؟ امام ع) فرمودند : به علت اینکه آن خانه حر، است وآزاد شده است از مالکیت مردم ، وکسی مالک آن نمی شود.[3]  و روایت دیگر ی از امام صادق ع)  ناظر به معنای دوم است که فرمودند ع)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

بررودکریز...
ما را در سایت بررودکریز دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : Ahmad barrud بازدید : 175 تاريخ : يکشنبه 24 مرداد 1395 ساعت: 20:48

 

تاریخ اماکن مکه ومدینه(14): ازکتاب حرمین شریفین نوشته حجت الاسلام علی اسماعیلی کریزی

 

 

چراکعبه بیت الله الحرام نامیده شده

 

 

 

 

یکی دیگر از معانی کعبه، بیت الله الحرام است راوی می گوید از امام صادق ع) سؤال کردم که : چرا خانه خدارا بیت الله الحرام می گویند ؟ امام ع) فرمودند: به علت اینکه حرام است بر مشرکین به آن داخل شوند.[1]

ساختمان بلندتر از کعبه

ادب اقتضا می کند ، مردم مکه مکرمه، خصوصا ساکنین و مجاورین حرم و مسجدالحرام از هر جهت ، احترام آن را حفظ کرده وحتی ساختمان ها ی خود را بلند تر از کعبه بنا نکنند ، در این رابطه از امام باقر ع) روایت شده است که فرمودند : برای کسی شایسته نیست ، ساختمان خودش را بلند تر از کعبه بنا کند. [2]

پوشش کعبه

یکی از موارد مهم وتاریخی پوشش کعبه است ، واین که پس از تأسیس خانه خدا روی کره زمین چه کسی برای اولین بار، بر آن پوشش قرار داد ، در روایات آمده است : اولین کسی که خانه را جامه نمود حضرت آدم ع)باپیراهن موئی بود، بعد حضرت ابراهیم ع) وحضرت اسماعیل ع) بالیف خرما وبافته های همسر اسماعیل وقبیله او سپس تبع باپیراهن پوستی بعد جانشین او ابوبکر اسعد باپارچه هائی که باسیم های نقره بافته می شد. بعد سلیمان باپارچه قبطی وبعد قصی جد اعلی پیامبر ص) (پوششی برای کعبه تهیه می کرد ) وگفته اند قبل از اسلام جهت کسب افتخار در هر سال یک قبیله از مردم مکه باعباها ی مختلف رنگارنگ اقدام به این کار می کردند.بعد از ظهور اسلام پیامبر ص) باقماش یمانی بعد از آن امیر المومنین ع) در دوران خلافت هر سال جامه ای ازعراق می فرستاد .وابن بطوطه می گوید بعدا، از یک نوع دیبا از شوشتر خوزستان ایران ،واز زمان دولت عثمانی از مصر تهیه می شد وموقوفات فراوانی نیز دارد ،ودرعصر حاضر، هر سال پارچه گرانبها ونفیسی از ابریشم مشکی تهیه می شود ودر روز دهم ذی حجه صبح طی مراسمی تعویض می گردد ، وپوشش قبلی تکه ،وبین سران کشور ها تقسیم می شود.[3]

 

 

[1] - قَالَ قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع لِمَ سُمِّيَ بَيْتُ اللَّهِ الْحَرَامَ قَالَ لِأَنَّهُ حُرِّمَ عَلَى الْمُشْرِكِينَأَنْ يَدْخُلُوهُ .همان ح 20

[2] - عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع قَالَ لَا يَنْبَغِي لِأَحَدٍ أَنْ يَرْفَعَ بِنَاءَهُ فَوْقَ الْكَعْبَةِ . همان

[3] - راهنمای حرمین ج1ص153

 

بررودکریز...
ما را در سایت بررودکریز دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : Ahmad barrud بازدید : 244 تاريخ : يکشنبه 24 مرداد 1395 ساعت: 20:48

 

تاریخ اماکن مکه ومدینه(13): ازکتاب حرمین شریفین نوشته حجت الاسلام علی اسماعیلی کریزی

 

 چرا کعبه را کعبه  نامیده اند

 

 

 

 

 

 

    اسامی  بسیاری از اشیاء وموجودات، عوامل طبیعی،اماکن تاریخی ومذهبی،  نا شی از نوع فرهنگ ،زبان ، ادبیات ،منطقه جغرافیائی،آداب ورسوم مردم است لکن برخی از اسامی توسط خداوند تبارک وتعالی تعیین گردیده است و دارای حکمت وفلسفه خاص خودش می باشد ، هرچند برای ما مجهول باشد ، جهت رفع ابهام در مسائل مختلف باب پرسش وپاسخ  بر روی همگان گشوده است ، آزادی بیان، وابراز عقیده، در اسلام طوری است ، که حتی غیر مسلمین به محضر نبی گرامی اسلام ص) می رسیدند وبه بحث وتبادل نظر می پرداختند ، وپاسخ های خود را دریافت می کردند ،هما ن طور که :   ( فرد ی  یهودی از پیامبر اکرم ص) سؤال کرد ، چرا کعبه را کعبه نامیده اند ؟) پیامبر ص) فرمودند : بعلت اینکه کعبه وسط دنیا است .[1]  در ادامه پرسش فوق فر دیگری از امام صادق ع) درمورد علت نام گذاری کعبه سؤال می کند، که چرا خانه خدا کعبه نامیده شده است ، امام ع) فرمودند: چون مربع است . بعد سؤال شد که  چرا مربع است ، فرمودند ع) : چون در مقابل عرش خدا قرار گرفته وعرش خدا مربع است ، سائل پر سید : چرا عرش خداوند مربع است . امام ع ) فرمودند : به علت اینکه کلماتی که اسلام بر آنها بنا شده است چهار تا است : سبحان الله والحمد لله ولا اله الا الله والله اکبر[2] . البته این پاسخ ها باهم تناقضی ندارد وقابل جمع است زیراهریک از آنها در موقعیت خاصی سؤال شده است وپاسخ متناسب ارائه گردیده است، و علت نام گذاری کعبه می تواند هم مربع بودن وهم وسط دنیا بودن باشد

 چرا کعبه بیت عتیق نامیده شده

  یکی از اسامی کعبه، بیت العتیق است ، عتیق به معنای  آزاد شده آمده است وعتق رقبه هم که می گویند یعنی آزاد کردن بنده ، وبه معنای قدیمی نیز بیان شده است واز این جهت به اشیا ء قدیمی وکهنه عتیقه می گویند، در این رابطه راوی از امام باقر ع) سِؤال  می کند  ، که چراکعبه را بیت عتیق می نامند ؟ امام ع) فرمودند : به علت اینکه آن خانه حر، است وآزاد شده است از مالکیت مردم ، وکسی مالک آن نمی شود.[3]  

 و روایت دیگر ی از امام صادق ع)  ناظر به معنای دوم است که فرمودند ع)" : این خانه بیت عتیق نامیده شده است ، به علت اینکه از غرق آزاد ودر امان ماند ه است وحرم نیز با او از غرق در امان ماند ه وآب از وی دفع شده است . (در طوفان نوح غرق نشده)[4]

 

[1] -(عن ) رَسُولِ اللَّهِ ص)  قَالَ لَهُ أَحَدُهُمْ لِأَیِّ شَیْ‏ءٍ سُمِّیَتِ الْکَعْبَةُ کَعْبَةً فَقَالَ النَّبِیُّ ص لِأَنَّهَا وَسَطُ الدُّنْیَا . پیشین ص 57 ح 8

2- رُوِیَ عَنِ الصَّادِقِ ع أَنَّهُ سُئِلَ لِمَ سُمِّیَتِ الْکَعْبَةُ قَالَ لِأَنَّهَا مُرَبَّعَةٌ فَقِیلَ لَهُ وَ لِمَ صَارَتْ مُرَبَّعَةً قَالَ لِأَنَّهَا بِحِذَاءِ الْبَیْتِ الْمَعْمُورِ وَ هُوَ مُرَبَّعٌ فَقِیلَ لَهُ وَ لِمَ صَارَ بَیْتُ الْمَعْمُورِ مُرَبَّعاً قَالَ لِأَنَّهُ بِحِذَاءِ الْعَرْشِ وَ هُوَ مُرَبَّعٌ فَقِیلَ لَهُ وَ لِمَ صَارَ الْعَرْشُ مُرَبَّعاً قَالَ لِأَنَّ الْکَلِمَاتِ الَّتِی بُنِیَ عَلَیْهَا الْإِسْلَامُ أَرْبَعٌ سُبْحَانَ اللَّهِ وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ وَ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَ اللَّهُ أَکْبَرُ. همان ح 9

[3] - عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ ع قَالَ قُلْتُ لَهُ لِمَ سُمِّیَ الْبَیْتُ الْعَتِیقَ قَالَ لِأَنَّهُ بَیْتٌ حُرٌّ عَتِیقٌ مِنَ النَّاسِ وَ لَمْ یَمْلِکْهُ أَحَدٌ .همان ص 59 ح 16

[4] - ُ عن ابی عبد الله  ع )  قال : انما سمی  الْبَیْتُ الْعَتِیقَ لِأَنَّهُ أُعْتِقَ مِنَ الْغَرَقِ وَ أُعْتِقَ الْحَرَمُ مَعَهُ کُفَّ عَنْهُ الْمَاءُ .همان ص 59 ح 18

 

بررودکریز...
ما را در سایت بررودکریز دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : Ahmad barrud بازدید : 175 تاريخ : شنبه 23 مرداد 1395 ساعت: 19:25

 
کد خبر: ۶۱۶۶۵۵
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۸:۴۹
 
 
تحلیل محسن‌رضایی از هجمه‌های اخیر به حاج احمد آقا 

 

رضایی نوشت: امروز، بي بي سي، آل سعود و اسراييل براي زير سوال بردن امام، دور جديدى از حملات را به احمد آقا شروع كرده اند.
به گزارش مشرق،   محسن رضایی در صفحه ایستاگرام خود نوشت:
 
سيد احمد خميني، سياستمداري مجاهد و ايثارگر كه مانند شمعى پاي ملت ايران و امام سوخت.
 
پيشنهادهايى مثل نخست وزيري بني صدر را از اول انقلاب رد كرد و هيچ تلاشي هم براي جانشين شدن پدر بزرگوارش نكرد. در عوض، نقل قول ايشان از حضرت امام در رهبري مقام معظم رهبري بسيار تعيين كننده بود.

او، بارها تلاش كرد كه آيت الله منتظري از روبرو شدن با امام كنار رود.

امام عزيز پيش بيني كرده بود كه پس از او به احمدآقا هجوم كنند. امروز، بي بي سي، آل سعود و اسراييل براي زير سوال بردن امام، دور جديدى از حملات را به احمد آقا شروع كرده اند.
 
 تحلیل محسن‌رضایی از هجمه‌های اخیر به حاج احمد آقا
 
 
 
بررودکریز...
ما را در سایت بررودکریز دنبال می کنید

برچسب : تحلیل محسن‌رضایی از هجمه‌های اخیر به حاج احمد آقا , نویسنده : Ahmad barrud بازدید : 219 تاريخ : شنبه 23 مرداد 1395 ساعت: 2:49

کد خبر: ۳۶۸۷۴۶
۲۲ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۱:۳۳
 
 
 

رهبر انقلاب در حرم مطهر امام رضا(ع) 

 
تصوير ويژه از رهبر انقلاب در حرم مطهر امام رضا عليه السلام.
 خبرگزاری ایسنا: تصوير ويژه از رهبر انقلاب در حرم مطهر امام رضا عليه السلام.٩٠/۶/۲۳
 
 رهبر انقلاب در حرم مطهر امام رضا(ع)
 
برترینها
بررودکریز...
ما را در سایت بررودکریز دنبال می کنید

برچسب : رهبر انقلاب در حرم مطهر امام رضا(ع) , نویسنده : Ahmad barrud بازدید : 204 تاريخ : شنبه 23 مرداد 1395 ساعت: 2:48

بررودکریز...
ما را در سایت بررودکریز دنبال می کنید

برچسب : سفارش امام زمان به آیت الله مرعشی نجفی دریکی ازتشرفات, نویسنده : Ahmad barrud بازدید : 185 تاريخ : جمعه 22 مرداد 1395 ساعت: 21:54

بررودکریز...
ما را در سایت بررودکریز دنبال می کنید

برچسب : عکس نوشته, نویسنده : Ahmad barrud بازدید : 161 تاريخ : جمعه 22 مرداد 1395 ساعت: 21:54

اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
بررودکریز...
ما را در سایت بررودکریز دنبال می کنید

برچسب : عکس نوشته,غمگین,عکس نوشته,عکس نوشته,زیبا,عکس نوشته,عاشقانه,عکس نوشته های زیبا,عکس نوشته های عاشقانه,عکس نوشته های خنده دار,عکس نوشته عاشقانه,عکس نوشته های غمگین,عکس نوشته های جالب, نویسنده : Ahmad barrud بازدید : 207 تاريخ : جمعه 22 مرداد 1395 ساعت: 21:53

بررودکریز...
ما را در سایت بررودکریز دنبال می کنید

برچسب : عکس نوشته, نویسنده : Ahmad barrud بازدید : 186 تاريخ : جمعه 22 مرداد 1395 ساعت: 21:53

 
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم


ادامه مطلب

بررودکریز...
ما را در سایت بررودکریز دنبال می کنید

برچسب : عکس نوشته, نویسنده : Ahmad barrud بازدید : 162 تاريخ : جمعه 22 مرداد 1395 ساعت: 21:52